4

Terug

Rudo Slappendel – over media, meloenijs en Maxima

2 nov 2023

Groen glanzende tegeltjes, een mooie print op de wand en het bekende rode opstapje voor de vitrine. Ik ben bij IJscafé Danice. Aan de ronde tafel zit Rudo Slappendel, sinds november 2022 eigenaar van Danice Santhorst en Winkelhof. We praten over ijs. Over radio. En over een zwembad.


Rudo is een man die ontzettend veel aanpakt – met enthousiasme. Want: “Ik doe echt wat ik leuk vind.” Het is 20 jaar geleden dat hij Rudeboy Media opricht. Eerst alleen Tekst-TV, vervolgens komt radio erbij en al gauw ook televisie.


Ja, die radio. Dan kom je tot zijn kern hoor. Voor Rudo is radio iets magisch: “Je creëert vanuit een kleine studio, met een klein groepje mensen een andere wereld voor de luisteraar, met landelijk bereik.” Het eenemen van de luisteraar in verhalen en muziek – hij maakt er voor het eerst kennis mee bij de lokale omroep Radio 916 (later Fresh FM). Als hij 14 jaar is loopt hij daar binnen met zijn vader. Gefascineerd door de grote wand met CD-wisselaars gaat hij erbij zitten. Kijken, gewoon kijken wat ze doen. Anderhalf jaar lang slurpt hij alles op wat radio is. De techniek, de DJ’s, wat zeggen ze, hoe bouw je een programma op. Langzaam maar zeker krijgt hij eens een taak, repareert wat, helpt met apparatuur aansluiten. Het zaadje is gepland:


Rudo gaat radio maken en er volgen verschillende programma’s bij 3FM, Radio West, FunX en Qmusic. Inmiddels heeft Rudeboy Media 3 belangrijke pijlers: media (Unity.NU), marketing en evenementen Wat hij doet voor zijn klanten is vanuit alle pijlers heel helder: “Wij zorgen voor bekendheid.” En dan graag op een creatieve manier, zoals de talkshow in een zwembad waar hij over vertelt. Of de keer dat koningin Maxima bij een event is en hij volgens koninklijk protocol niet tegen haar mag praten. Maar toch moet zorgen dat ze opstaat van haar stoel. Het wordt iets met een duidelijk gebaar en een vriendelijk gezicht, zoals hij dat kan.


Ik hoor een ondernemer waar de zaken goed lopen, met mooie opdrachten, met bekendheid in de regio. Je zou dan zomaar in de aanname kunnen stappen van ‘het komt hem allemaal wel aanwaaien’. Zijn werkweek als 14 jarige geeft een ander beeld – hij combineert het vullen van een SRV wagen, folders lopen, de auto van Jan en Ineke wassen en het passen op een hond. En dat alles voor 100 gulden per week. De basis is gelegd – voortaan zal hij zijn zakelijke investeringen altijd zelf financieren.

Dat gedreven jongetje. Nog 14 jaar eerder wordt hij te vondeling gelegd in Bombay, India. Van een onbekend baby’tje, heel alleen aan de andere kant van de wereld – ontwikkelt hij zich naar een succesvolle ondernemer die allang niet meer onbekend is. Hij vertelt ontspannen over zijn herkomst en voelt zich helemaal geworteld in Nederland.

Voor zijn Unity.NU programma ‘Rudo!’ gaat hij op zoek naar mooie verhalen van regiogenoten, met de microfoon in zijn hand. Zo zien we Sandy van de groentekraam regelmatig voorbijkomen en ontfutselt hij leuke verhalen bij voorbijgangers. Zelf zit hij ook vol mooie verhalen: beeld hem eens in als jongen in groep 7 van de basisschool in Hazerswoude-Dorp. Vastberaden om de sluiting van het plaatselijke zwembad tegen te houden. Hij verzamelt medestanders om zich heen en – hoe kan het ook anders – betrekt de media erbij. Het zat er al vroeg in bij deze bezige bij. Rudo is zo’n man die het liefst een rol heeft, iets aan het doen is. Regelen, organiseren. Maar, drukt hij me op het hart: “Ik kan mezelf ook gerust een zaterdag aan m’n bankstel vastplakken hoor en Netflix uitspelen.” Gelukkig maar. Wat je van de zijlijn ziet, is zelden het complete plaatje. Hier zit ook een vader van 2 kinderen die op vaste momenten thuis is voor ze. Die houdt van lekker uit eten gaan, het casino, de bios. Die BBQ liefhebber is, ook dat nog.


Terug naar het ijs. Waar het gaat over leiding geven aan 30 seizoenskrachten en een aantal vaste krachten. Waar hij er voor staat dat alle gasten een fijn bezoek hebben. “Ze komen hier allemaal voor wat leuks! Dan moeten we er ook voor zorgen dat het echt leuk is bij ons.” Net als bij de radio voelt hij zich hier ook een beetje entertainer. Rudo dus. Met een brein waar de ideeën als popcorn uitspringen geeft hij zijn klanten bekendheid, voorziet hij jong en oud van ijs en krijgen kleine en grote verhalen een podium!

Dit profiel is geschreven door Susanne Kobus, in opdracht van de Leiderdorpse Ondernemersvereniging. Ook een ondernemersprofiel? Neem contact op met Susanne, kijk voor meer informatie op www.praktijkvoororganizing.nl.